I dag har vi, Louise og Rikke, haft studietid frem til
middag. Til denne lejlighed har vi fået
vores eget kontor, som sammen med ergoterapien ses på billederne øverst J
Studietiden brugte vi på at sætte os ind i metoden CO-OP,
som er meget brugt af ergoterapeuter i Norge indenfor børneområdet, også på
Dalgård skole. Brugen af CO-OP bliver ikke anvendt specielt meget i Danmark. Formålet
med metoden er, at barnet udvikler ADL-færdigheder, som at kunne binde sine sko,
igennem kognitiv træning og guidet opdagelse gennem leg og aktiviteter. Der målsættes og evalueres i samarbejde med
barn og forældre igennem COPM, hvor barnet udvælger meningsfulde aktiviteter.
Strategier og færdigheder, som barnet tilegner, kan overføres til andre
aktiviteter og kontekster i barnets dagligdag. Forældrene spiller en essentiel
rolle i at anvende barnets tillærte strategier og understøtte barnet i
hverdagen. Metoden henvender sig til
børn fra 5 år og opefter, som kan profitere af at tillære sig en kognitiv
problemløsningsmetode. Vi undrer os over, hvordan det kan være at metoden ikke
anvendes oftere i Danmark. I bachelorprojektet ”CO-OP i dansk børneergoterapi?”
fremgår det, at danske børneergoterapeuter finder metoden velegnet, men alligevel
er den ikke implementeret. Det skyldes ifølge projektet at den ikke er oversat
til dansk, hvilket vi synes er en ærgerlig barriere.
Den brugte arbejdsprocesmodel af ergoterapeuterne på denne skole er CPPF, hvor man i høj grad har fokus på målsætning, som også bruges i
tværfagligt regi. Det er inspirerende at opleve i både Danmark og Norge,
hvilken forskel det gør for intervention og også det tværfaglige samarbejde, at
man som ergoterapeut er god til at tydeliggøre konkrete mål.
Der er massiv forskel på dokumentationsformen her på skolen
ift. hvad vi er vant til i Danmark. Det
er ikke pålagt ergoterapeuterne eller andre faggrupper løbende at dokumentere
ydelser og indsatser. Dette foregår derimod meget mundtligt på møder. Hidtil
har der derudover også været to halvårsevalueringer, som nu er reduceret til et
årligt møde, hvor man evaluerer læringsplaner og målsætning tværfagligt.
Ergoterapeuterne laver derudover en årlig ergoterapeutisk rapport for hver
elev.
Da det snart er Norges nationaldag, hvor man fejrer
indføring af grundloven, har vi i dag overværet en generalprøve på et musik- og
teaterstykke udført af en af de ældste klasser i specialgrupperne. Det var givende at se, hvordan man
tværfagligt formår at få det bedste ud af børnenes individuelle ressourcer
igennem fokusområder for det enkelte barn, planlægning, struktur samt tydelig
og respektfuld kommunikation med børnene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar