mandag den 12. maj 2014

Første dag i 2. uge på skolen


Dagen startede med et spændende møde med vores anden vejleder, der er kommet fra ferie. Vi fulgte hende i en intervention med en dreng med cerebral parese, som har nedsat muskelstyrke og muskeltonus, specielt i venstre side, som påvirker hans finmotorik. Han har ingen talefunktion, men forstår alt.
Han har gået til træning hos ergoterapeuten i 5 år sammenlagt, hvor der er sket store fremskridt. Han er meget motiveret for træningen, og ergoterapeuten forstår virkelig at fremme hans motivation, da hun tilrettelægger interventionen ud fra hans store interesse for fodbold. På den lokale skole, hvor drengen er tilknyttet, er han ikke meget for at skrive eller tegne, men under interventionen med ergoterapeuten, var han meget optaget og perfektionistisk med opgaverne. Han skal kopiere og skrive sætninger samt klippe billeder og klistre dem ind i sin egen bog om fodboldspilleren Messi. Ydermere er han i samarbejde med ergoterapeuten i gang med at udarbejde FC Barcelonas fodboldstadion af pap som han har malet og figurer af fodboldspillere, som han skal klippe ud og klistre på.
Under interventionen lavede drengen også armbøjninger. Ergoterapeuten fortalte os, at han har trænet sig op til at tage 100 på en gang. I dag tog han 43. Vi oplevede, at han var meget motiveret og engageret i træningen. Der blev taget tid, hvilket virkede godt, da han også er konkurrencemenneske. Udover at armbøjningerne virkede som styrketræning, gav det også en udspændende effekt på drengens spasticitet. 
Herefter var planen, at vi skulle deltage i håndmotorisk træning med en dreng, men da han ikke var motiveret for at træne alene, lod ergoterapeuten ham blive i skolegården sammen med sine klassekammerater. Børnene var i gang med at skovle blade sammen, så skolegården står pæn og fin til den norske nationaldag på lørdag. Ergoterapeuten anså dette som en aktivitet, hvor drengen også får trænet sin håndmotorik og samtidigt er motiveret, da aktiviteten indeholder mange delhandlinger som at skovle og feje blade sammen, at samle dem op med hænderne og lægge dem i en sæk og efterfølgende at pakke sækken sammen og løfte den op på trillebør. Ergoterapeuten samarbejdede med specialpædagoger og lærere om at udføre aktiviteten sammen med børnene.
Flere af børnene på skolen oplever sprogvanskeligheder, hvorfor der bliver gjort meget ud af tegn til tale.  Kombinationen af tegn og tale gør, at børnene lettere indlærer sproget, kan kommunikere og oplever et fællesskab.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar