Dagen startede med et spændende
møde med vores anden vejleder, der er kommet fra ferie. Vi fulgte hende i en
intervention med en dreng med cerebral parese, som har nedsat muskelstyrke og
muskeltonus, specielt i venstre side, som påvirker hans finmotorik. Han har
ingen talefunktion, men forstår alt.
Han har gået til træning hos
ergoterapeuten i 5 år sammenlagt, hvor der er sket store fremskridt. Han er
meget motiveret for træningen, og ergoterapeuten forstår virkelig at fremme
hans motivation, da hun tilrettelægger interventionen ud fra hans store
interesse for fodbold. På den lokale skole, hvor drengen er tilknyttet, er han
ikke meget for at skrive eller tegne, men under interventionen med ergoterapeuten,
var han meget optaget og perfektionistisk med opgaverne. Han skal kopiere og
skrive sætninger samt klippe billeder og klistre dem ind i sin egen bog om
fodboldspilleren Messi. Ydermere er han i samarbejde med ergoterapeuten i gang
med at udarbejde FC Barcelonas fodboldstadion af pap som han har malet og
figurer af fodboldspillere, som han skal klippe ud og klistre på.
Under interventionen lavede
drengen også armbøjninger. Ergoterapeuten fortalte os, at han har trænet sig op
til at tage 100 på en gang. I dag tog han 43. Vi oplevede, at han var meget
motiveret og engageret i træningen. Der blev taget tid, hvilket virkede godt,
da han også er konkurrencemenneske. Udover at armbøjningerne virkede som
styrketræning, gav det også en udspændende effekt på drengens spasticitet.
Herefter var planen, at vi skulle
deltage i håndmotorisk træning med en dreng, men da han ikke var motiveret for
at træne alene, lod ergoterapeuten ham blive i skolegården sammen med sine
klassekammerater. Børnene var i gang med at skovle blade sammen, så skolegården
står pæn og fin til den norske nationaldag på lørdag. Ergoterapeuten anså dette
som en aktivitet, hvor drengen også får trænet sin håndmotorik og samtidigt er
motiveret, da aktiviteten indeholder mange delhandlinger som at skovle og feje
blade sammen, at samle dem op med hænderne og lægge dem i en sæk og
efterfølgende at pakke sækken sammen og løfte den op på trillebør.
Ergoterapeuten samarbejdede med specialpædagoger og lærere om at udføre
aktiviteten sammen med børnene.
Flere af børnene på skolen
oplever sprogvanskeligheder, hvorfor der bliver gjort meget ud af tegn til
tale. Kombinationen af tegn og tale gør,
at børnene lettere indlærer sproget, kan kommunikere og oplever et fællesskab.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar