I dag har vi, Louise og Rikke, observeret to interventioner
og deltaget i Fys/Mys.
Første intervention var med to børn fra 8. klasse. De fik
stillet nogle opgaver af ergoterapeuten, som de skulle løse.
Første opgave skulle løses individuelt og gik ud på, at de
hver især skulle ligge på maven på et rullebræt, hvorfra de skulle drive sig
frem med armene, samle en rispose op og ligge den i en hullahopring på gulvet.
Dette blev gentaget indtil der ikke var flere risposer. Bagefter skulle de
siddende på rullebræt, tage risposerne fra ringen, kaste dem og vælte
bowlingkegler.
Ergoterapeuten lagde op til at det var en konkurrence.
Drengene udfordrede ubevidst hinanden. Dreng 1 blev udfordret i at skulle
håndtere at tabe, og fik herved indlært nogle sociale spilleregler.
Ved interventionen observerede vi, at drengene fik trænet
truncusstabilitet ved brug af rullebrættet, da mavemuskler og rygmuskler
aktiveredes. Den vestibulære og proprioceptive sans samt koordinering blev
ligeledes udfordret. Dreng 1 var særligt udfordret motorisk grundet nedsat
muskeltonus og styrke.
Kognitivt var dreng 1 impulsstyret og havde svært ved at
forstå opgaven. Han havde nedsat koncentration og opmærksomhed, og blev ligeledes
udfordret i at fastholde gennemførslen af opgaven.
En anden opgave drengene blev stillet var, at de skulle lege
”kongens efterfølger”. Her oplevede vi, at dreng 1 blev særligt motiveret, da
han spejlede sig i dreng 2, som både motorisk og kognitivt var mere ressourcestærk.
Det var lærerigt at se hvilken positiv effekt det kan have, når børn spejler
sig i hinanden. Dreng 2 var desuden
meget omsorgsfuld over for dreng 1, og heppede på ham, hvilket resulterede i,
at dreng 1 pludselig kunne lave kolbøtter.
Interventionen sluttede af med beroligende musik, hvor
børnene lå på maven på en måtte. Ergoterapeuten gav dem taktile stimuli med en
bold for at nedsætte arousal.
Den anden intervention foregik med en dreng med cerebral
parese. Her var der også motorisk træning i SI-rum.
Efterfølgende var fokus finmotorisk træning, da drengen er
hypermobil og derved ikke kan fastholde et greb. Han har ikke nogen dominant
hånd og formår ikke at samarbejde med hænderne over midtlinjen.
Den finmotoriske træning bestod af at tegne toge. Her
graduerede ergoterapeuten aktiviteten ved fysisk guidning ved at føre hans hånd
til at tegne rundt om nogle klodser formet som et tog. Drengen farvelagde
herefter selv toget, hvor grundlinjerne var blevet lagt. Vi observerede, at han
fra kun at kunne tegne streger, formåede at, skabe en mere alderssvarende
tegning, som gjorde ham mere selvsikker og motiveret for at bruge hænderne.
Sidst deltog vi i Fys/Mys, som er fysisk træning til musik.
3 børn og deres pædagoger deltog. Det var fascinerende at opleve, hvordan
kroppens bevægelser og sproget blev indlært fra ikke at kunne tale tydeligt til
at kunne sige flere ord.
Til ære for os danske ergoterapeutstuderende blev der
spillet en dansk sang, som vi dansede sammen til i rundkreds.
Dagens bommert
Efterfølgende fortalte musikterapeut, at hun brugte
principper Danmark i sin intervention med børnene, og at hun havde fået den
danske sang udleveret af en dansk musikterapeut, hvortil hun spørger om vi
kender hende. Vi svarer enstemmigt nej, hvorefter der bliver helt stille.. Der
er lige noget, der skal læses op på. J
Dagens oplysning
Til lunch alias
frokost sad vi sammen med en hurtigtalende og snakkesalig historielærer, som
fortalte os, at forskning har vist, at i Skandinavien er nordmænd gode til at
forstå både svensk og dansk, mens svenskerne er bedst til at forstå norsk – men
danskerne, de forstår ingenting. J
Da jeg var dreng havde vi kun et tv program DR så vi var tvunget til at se svensk tv til sidst tænkte man ikke på om man hørte svensk eller dansk..spændende læsning fra Jer ..
SvarSlet