Mødet med de to afdelingsledere gik over alt forventning. De
modtog os med et super givende oplæg, hvor de fortalte om skolens værdier,
opbygning, finansiering og de ansattes samarbejdsstruktur.
Skolens kerneværdier er:- Læring i fællesskab
- Faglig udfordring
- Daglige glæder
Man arbejder henimod at hvert barn dagligt oplever mestring,
trivsel og selvtillid samt at være en del af et fællesskab. Når børnene starter
på skolen er de ofte isolerede og ensomme, fordi de har været meget udsatte på
deres nærskole grundet det nedsatte funktionsniveau og afstanden mellem forventninger
fra omgivelserne og deres formåen er blevet større. Efter et stykke tid i de
nye rammer blomstrer børnene op fordi de får venskaber og oplever mestring i
hverdagen.
Skolen har været en specialskole siden 1978 og er blevet et
ressourcecenter for de øvrige nærskoler og eksterne elever siden 2011.
For at blive tilknyttet skolen søger forældrene en plads til
deres barn hos kommunen. Det er skolen der sammen med nærskolen fagligt
vurderer, hvilket tilbud, som er relevant for barnet og hjælper forældrene med
at ansøge herom. Skolen udarbejder ansøgningen på baggrund af indhentede
journalnotater, observationer fra lærere, ergoterapeuter og lign. og laver
herefter en fagligt begrundet anbefaling til kommunen. I nogle tilfælde tager
nogle i teamet på skolen ud og observerer og vurderer barnet på nærskolen inden
ansøgningen stilles videre kommunalt. Der skal ansøges på ny hvert år, hvorfor
barnets udvikling løbende revurderes.
Når barnet tilknyttes skolen enten igennem et heltidstilbud eller
eksternt, vurderes barnets udviklingsbehov og funktionsevnen, og tilknyttes
herefter en gruppe eller klasse, som matcher barnet. Børnene bliver derfor ikke sat i klasse ud
fra diagnoser. Lederne omtalte at det antal børn, som de kan rumme at tage ind
på skolen, svarer til ca. 1-2 % af samtlige børn i kommunen, men behovet
skønnes endnu større.
Det var interessant for os at høre, hvad lederne mener
ergoterapeuterne bidrager med i det daglige. De værdsætter at ergoterapeuterne
har kompetencer til at kortlægge børnenes funktionsevne og ressourcer samt at
sætte specifikke mål. Ydermere ser de det som en stor fordel at
ergoterapeuterne er specialister i ergonomi og hjælpemidler, hvilket betyder at
de fagligt kan begrunde behovet for
hjælpemidler, hvilket ofte resulterer i at der undgås afslag på
ansøgninger. Ergoterapeuternes kompetencer indenfor sanseintegration,
grovmotorisk og finmotorisk træning er stærkt efterspurgt. Ifølge lederne
fungerer ergoterapeuterne, som
sundhedsfaglige ressourcepersoner for det øvrige personale. At ergoterapeuterne
er fast tilknyttet værdsættes i høj grad, da de dermed har mulighed for løbende
at følge med i børnenes udvikling i hverdagen og justere tiltagene løbende
sammen med det tværfaglige team, hvilket skaber en større effekt.
Da
ergoterapeuterne her på skolen bruger ICF, fandt vi det særligt relevant at
præsentere forståelsesrammen for ledelsen, som et muligt redskab til at arbejde
tværfagligt og sikre en fælles målsætning. En udfordring ved brugen af ICF-CY
på en skole kan være, at faggrupperne er varierende i forhold til pædagogiske
og sundhedsfaglige uddannelser, men da et stort fokus bl.a. også ligger på
børnenes fysiske, psykiske og sociale funktionsniveau i dagligdagen med
aktivitet og deltagelse som mål, finder vi den særligt relevant. De to
afdelingsledere spurgte nysgerrigt ind til ICF-CY, fik noteret navnet og vil
undersøge det nærmere.
Dagens bommert nr. 1: Som den ergoterapeutstuderende man jo
er, indstiller man selvfølgelig stolen så den er tilpasset en behagelig
siddestilling. Det gjorde Louise, som det første til mødet med ledelsen. Resultatet: Et KÆMPE brag hvor ryglænet
flyver ind i ryggen på hende. Der lyder et ”lille” UUUH, hvorefter ledelsen trækker på smilebåndet.
Nu skal der shoppes gave til praktikkoordinatoren, som vi er
inviteret hjem til morgen i anledning af nationaldagen. Solen skinner for
første gang efter mange regnfulde dage.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar