søndag den 25. maj 2014

Sidste weekend i det norske...

Fredag afsluttedes med en hyggelig aften ude, hvor vi spiste dejlig mad på Egon ved solsiden, som er en restaurant, der byder på alt fra fisk til pizza til rimelige priser.

Om lørdagen var vi særligt kulturelle. Vi startede dagen med et besøg i Nidaros Domkirke i Trondheim, som er en af Norges mest imponerende bygningsværker. Det er en meget smuk kirke med mange detaljer både inde og ude. Særligt kirkens vestfront med det store rosevindue er fantastisk med sit flotte farvespil, som ses indefra.

Vi var så heldige, at der var orgelkoncert, som vi lyttede til. Det er et stort orgel, som netop er blevet nyrestaureret og installeret i kirken. Der var utrolig flot akustik og lyd.

Dette skilt gælder ikke for os, når vi tog billeder med Iphone, vel? J

Efter besøget i domkirken gik vi ned på torvet i centrum, hvor der var Bondens Marked. Her var et stort udvalg af norske specialiteter, alt fra gedeost til elgpølse samt strikkede vanter af fåreuld og klipfisk. Vi fik smagt et par norske specialiteter og set danseoptræden fra de lokale danseforeninger.

Vi tog bussen ud til Brattøra, hvor den store havn ligger med flot udsigt ud til Munkholmen. Her ligger også Pirbadet, som er et kur- og badeland, hvorfra udsigten til fjorden kan nydes.

Praktiske som vi er med regnjakker og rygsække, ankom vi på et stort og dyrt hotel, hvorfra vi havde fået anbefalet at opleve udsigten ud over fjorden fra 9. etage. Hallen er som en kæmpe sportshal med designmøbler og guld i loftet. I Skybaren, hvorfra der er udsigt, følte vi os en anelse underdressed, men det var oplevelsen værd. Vi kunne nu godt have tænkt os et par drinks på terrassen, men vi var hurtigt ude af vagten igen. J

Søndag formiddag læste vi. Herefter stod den på søndagstur i det blå, hvor vi tog med sporvogn fra centrum op til Lian i Bymarka. På vejen kunne man nyde panoramaudsigten ud over fjorden og byen. Bymarka er et yndet udflugtsmål for mange lokale beboere i Trondheim.

Her er der gode bade- og vandremuligheder ved en stor sø. Vi gik en dejlig tur rundt om søen, hvor vi nød en kiks i selskab med en sulten and.