Dagen indledtes med forberedelse til vores samtale med
skolens to afdelingsledere i morgen. Vi, Rikke og Louise, har udformet nogle spørgsmål med
udgangspunkt i modulets fokus, som blandt andet er organisering, ledelse,
kvalitetssikring og udvikling.
Vi mødte op i træningstøj, da vi skulle deltage i
grovmotorisk træning med en af de ældre grupper. På tirsdag er der fælles
idrætsdag for hele skolen, både specialklasser og almindelige klasser. Det
bliver tilrettelagt, så alle har mulighed for at deltage. Der udtrækkes tilfældige
vindere blandt alle børnene for ikke at tilgodese de mere velfungerende børn.
Den grovmotoriske træning foregik på skolens idrætsbane, som
er en stor atletikbane med tilhørende ishockeyhal. Ergoterapeuten havde
arrangeret træningen, så drengene fik mulighed for at øve sig på nogle af de
færdigheder, som de skal bruge på idrætsdagen. Det var en måde at forberede dem
til idrætsdagen på samt at håndtere de mange mennesker på banen og de
omkringliggende fysiske omgivelser. Herved blev det en træning i en meningsfuld
aktivitet, og samtidig gradueredes aktiviteten, så drengene er bedre rustet til
de forskellige discipliner på den forekommende idrætsdag. Under den
grovmotoriske træning samarbejdede ergoterapeuten med specialpædagoger.
Ergoterapeuten tilrettelagde og bestemte aktiviteterne, mens specialpædagogerne
var med til at fastholde børnenes fokus. Alle faggrupper benytter sig meget af
ros og bekræftelse for at fremme børnenes positive adfærd og selvtillid, samt
at sætte grænser ved behov.
Vi har deltaget i individuel grovmotorisk træning i
sanserummet med en dreng med cerebral parese, hvor vi observerede
ergoterapeuten anvende behandlingsprincipper fra Bobath for at udspænde
spasticitet, normalisere muskeltonus og fremme et naturligt bevægemønster.
Ergoterapeuten startede med udspænding på måtte, hvor drengen deltog aktivt. Herefter
brugte ergoterapeuten en ”pølsepude”, som er en rund, aflang og fast pude, som
både hende og drengen satte sig overskrævs på, som på en hest. Ergoterapeuten
sad bagerst hvorfra hun kunne støtte drengens balance og opretholdelse af
truncus (kropsstammen). Ergoterapeuten satte bevægelse i puden ved at vippe den
fra side til side, så drengen kunne nå gulvet med fødderne og hermed opnå vægtbæring
på benene samt abduktion i art. coxae, hofteleddet.
Stadig siddende på puden, holdte ergoterapeuten ærteposerne
højt i luften, så drengen selv skulle gribe ud efter dem, og derefter kaste dem
i en stor snurretop. Dermed trænedes bevægelighed og koordination i begge arme.
Træningen sluttedes af med bowling, hvor drengen lå på maven
for at træne ekstensormusklerne over ryggen. Det var en aktivitet, som han er
meget motiveret for og han var ivrig efter at bowle mod os. Vi havde en
Danmark-Norge-dyst, hvor vi mod al forventning tabte, så drengen mente, at vi
skulle øve os til næste torsdag. J
Efterfølgende deltog vi i endnu en grovmotorisk træning med
en dreng og pige, som starter i gymnasium til næste år. Træningen indledtes med
aktiviteter på rullebræt og gynge for at styrke ekstensormusklerne i ryggen,
bevægelighed, koordination og styrke samt motorisk planlægning. Børnene gyngede
sammen, hvor vi kastede bold til dem imens. Herved trænedes balancen.
Ergoterapeuten har særligt fokus på kropsbevidsthed og kropsholdning hos begge
børn, hvor hun afslutningsvis brugte et spejl til at korrigere dem i at rette
sig op.
Vi oplever efterhånden at sproget ikke er den samme barriere
som i første uge. Det gør det lettere at opretholde kontakten med børnene.
Ergoterapeuterne er gode til at inkludere os på en naturlig måde i
træningsforløbene, hvilket er super fedt at opleve. J
I dag har vi haft lidt svært ved at samle os om læsningen,
da der har været meget liv på skolen i form af musik, sang og generalprøver til
nationaldagen. Mange af børnene øver sig til ”barnetoget”, der er et langt
optog, der går gennem byen på lørdag, som vi skal se sammen med den norske
praktikkoordinator.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar