I Norge er det ikke ualmindeligt at studerende træffer aftaler med relevante steder under deres praktikforløb. I dag har vi besøgt PTØ-Senteret i Trondheim fra kl. 9-12, hvor vi deltog i et træningsforløb med en dreng og pige på hhv. 15 og 16 år. Kognitivt svarer deres aldersudvikling til omkring 6-8 år. Drengen har svære adfærdsforstyrrelser og har en udefinerbar lidelse, som er meget lig med hemiplegi, lammelse i den ene side af kroppen. Han har gangfunktion, men denne er besværet og han er udfordret i at bruge sin venstre hånd og generelt venstre side af kroppen.
Pigen har cerebral parese og har svær spasticitet i højre
side af kroppen. Hun har en deform udvikling af brystkassen, som forårsager
vejrtrækningsbesvær.
Der findes 4 PTØ-centre i Norge. I Trondheim kommune er det
primært børn og unge med cerebral parese og andre neurologiske sygdomme, som
modtager intensivt rehabiliteringsforløb. Centeret i Trondheim er blevet
etableret i år 2012. På baggrund af en vurdering af en fagperson tilknyttet
PTØ, bliver børnene udredt og hvis træningen findes relevant, kan man få en
henvisning i specialhelsetjenesten om at modtage træningen. PTØ-centrene er
private, men tilbuddene bliver finansieret af det offentlige.
På PTØ-centrene arbejdes der ud fra PETÖ-metoden, som blev
udviklet i 1945 af lægen og underviseren András Petö. Petö-metoden
tager udgangspunkt i konduktiv pædagogik og er udviklet til børn med cerebral
parese og infantile spasmer, baseret på børns læring og udvikling. Metoden
bygger på ideen om, at barnet aktivt samarbejder og er bevidst om programmet,
da det sikrer barnets interesse og motivation for læringsprocessen. I metoden
involveres alt det, man normalt forventer af barnets aktuelle aldersgruppe.
Metoden bygger på
en humanistisk og holistisk filosofi, hvor barnet betragtes som et helt
menneske. Forældrene involveres også i arbejdet med børnene, hvor formålet er,
at de lære af mestre teknikker, der gør dem i stand til at medvirke til deres
barns udvikling. Træningen med børnene foregår ofte i grupper af få børn, men
der sættes individuelle læringsmål. Træningen strækker sig som regel over 3
uger flere gange årligt, hvilket vurderes efter barnets behov. I de 3 uger
trænes der intensivt med børnene i ca. 5 timer dagligt.
PETÖ-metodens
formål er bl.a. at øge børnenes motorik, kommunikation, kognition,
selvhjulpenhed samt sociale og emotionelle funktionsniveau. Der arbejdes både
på aktivitets- og kropsniveau, hvor målet er at øge barnets forudsætninger for
at klare sig selvstændigt i hverdagens udfordringer.
For at kunne
praktisere PETÖ-metoden, kræves en 4-årig højskoleuddannelse,
konduktoruddannelsen. Uddannelsen er tværfagligt sammensat om omfatter bl.a.
fag som fysioterapi, ergoterapi, psykologi, pædagogik og neurologi.
Den danske
ergoterapeut Ester Cotton har beskæftiget sig med PETÖ-metoden i Horney Centre
i England, og er meget anerkendt inden for dette område.
Vi er forundrede over,
at metoden ikke er mere udbredt i Danmark, da den er evidensbaseret og giver
synlige resultater, specielt hvis barnet indsatsen starter så tidligt som
muligt. Vi talte med kondukteren på PTØ-Senteret, som fortalte, at det kan være
et problem, at børnene ofte ikke får stillet en diagnose før de når en vis
alder. Dermed er det sjældent, at der sker en tidlig indsats. Vi havde ikke
hørt om den før vores nuværende praktik i Trondheim. Andrea Udvardy Sabroe er
uddannet kondukter og arbejder i Danmark, hvor hun prøver at udbrede
PETÖ-metoden i dansk praksis. Hun skriver bl.a. om metoden på sin hjemmeside:
Udøve
den nødvendige hjælp og støtte til de familier og børn med CP,
der
ønsker at benytte konduktiv pædagogik. Sikre at forældrene har et valg.
Sikre
at der er et alternativ til den konventionelle behandling – det rigtige
alternativ!"
Vi tænker, at PETÖ-metoden kan være et godt redskab at
benytte af ergoterapeuter i Danmark, da den ligger tæt op af principper, der
allerede benyttes i den ergoterapeutiske praksis.
Vi observerede konduktoren udspænde børnenes spasticitet
og kontrakturer gennem aktive øvelser udformet som leg. Børnenes muskelstyrke
og balance blev også trænet, f.eks. ved træning af grovmotorik på
træredskaberne, som ses på billederne nedenfor. Udover dette træner børnene
også ADL-funktioner i løbet af de tre uger, herunder at spise og tage tøj på
selvstændigt, hvor børnene lærer nogle kompensatoriske strategier.
Noget, der gjorde meget indtryk på os var, at drengen viste os hvordan han selvstændigt kunne tage jakke på ved at have lært en særlig teknik, hvor han ligger jakken på et bord, tager armene ind i ærmerne og svinger den på plads over hovedet.
Til forskel fra ergoterapi lå fokus ikke så meget på
sanseintegrationsbehandling, som vi oplever bliver brugt meget i praktikken og
hjemme i Danmark.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar