onsdag den 28. maj 2014

Sidste dag i praktik på skolen

I dag har vi, Rikke og Louise, haft sidste dag i vores praktik på skolen. Det har været en dag, hvor hele følelsesregisteret har været i brug. Både fordi vi allerede afslutter en utrolig spændende og lærerig praktik med to rigtig dygtige og søde børneergoterapeuter, men også fordi vores ophold her i Trondheim snart lakker mod enden. Det har været en rigtig givende oplevelse at tage vores modul 12 heroppe, og det er en oplevelse, vi aldrig glemmer.

Dagen startede med vores sidste vejledning og evaluering. Som de kreative ergoterapeutstuderende vi er, havde vi bagt småkager, som vi havde dekoreret med alt fra smilies til det norske udtryk ”ha det bra”. Dem nød vi til kaffen.

 
Vi blev meget beærede, da vores vejledere tog to fine gaver frem. De var flot pakket ind og noget, som virkelig gjorde indtryk på os var, at der sad et fint kort på hver gave, hvorpå der står vores navne samt ”Godkjent norsk ergoterapeut”. Det blev vi utrolig glade for. I gaverne lå en t-shirt fra Tine-stafetten, der fandt sted forrige uge. Dejligt med et minde herfra J

 


Til vejledningen gennemgik vi det ergoterapeutiske interventionsredskab CO-OP, som vi fik vist filmklip af med konkrete eksempler på anvendelsen af dem. I dette tilfælde at tage sko af og på samt at lyne sin jakke. Det var rart lige at få med, da vi ikke har nået at opleve den blive brugt direkte i praksis. Det, som vores vejledere lægger særligt vægt på ved interventionsredskabet er, at det er børnene selv, der skal finde strategier og løsninger. Ergoterapeuterne oplever, at børnene udvikler en bedre selvstændig læring og formåen, også fordi de er motiverede for handlingerne. Drengen, der skulle lære at lyne sin jakke var f.eks. meget motiveret, fordi det var et skridt på vejen til at komme ud i skolegården og spille fodbold. Hvis interventionen giver mening for barnet, sker der en udvikling.

Vi skulle have haft en selvstændig intervention med to drenge, som vi har fulgt flere gange mhp. træning af grovmotorik, stabilitet i overkroppen og udvikling af sociale færdigheder. Vi havde forberedt os, men timen blev desværre aflyst.

Vi fremlagde i stedet vores forberedelse for vores vejledere, som tog godt imod det, og vil prøve noget af det af næste gang de har drengene J. Øvelserne præsenteres nedenfor.
 
1.      Rullebræt og torv

Drengene ligger på rullebræt på maven. Et tykt torv er bundet fast i ribbe. Liggende på rullebræt skal drengene, hver for sig, holde fast i torvet og trække sig frem til ribben, tage en ærtepose og skubbe sig tilbage med armene, hvorefter ærteposerne lægges i en kasse. Aktiviteten gentages indtil der ikke er flere ærteposer. Drengene skal udføre denne aktivitet hver for sig.

Herefter skal drengene sidde på rullebrættet og skyde kegler ned med de indsamlede ærteposer.

Formålet med denne øvelse er:

·         At øge truncusstabilitet

·         At øge balancen

·         Styrke ekstensormusklerne over ryggen

·         Træne kognitiv og social adfærd

·         Træne den kinæstetiske sans ift. muskler/led/sener (stillingssans) og kropsbevidsthed

·         At øge koordination

·         At give vestibulære og proprioceptive stimuli

·         At øge den posturale stabilitet, f.eks. når de sidder oprejst på rullebræt og kaster ærteposer
 
2.      Torvtræk

Stående på måtte med fronten mod hinanden. Der lægges et sjippetorv som midtlinje. Drengene skal konkurrere om, hvem der kan trække den anden over midtlinjen.

Formålet med denne øvelse er:

·         At øge balance

·         At øge truncusstabilitet

·         At træne tonusregulering, f.eks. ved at drengene skal regulere muskelkraften, så de holder modligevægt med kroppen og vurderer hvor meget muskelkraft der skal til, når de trækker i torvet

·         At øge koordination, f.eks. hvordan de stiller sig mest hensigtsmæssigt ift. den kraft, de skal yde

·         At samarbejde med hænderne over midtlinjen

·         At træne social adfærd

·         At give proprioceptive stimuli

 3.      Svinge i torv

Tage fat i torv, der hænger i loftet, løbe hen mod måtte, sætte af og svinge sig over på stor, tyk madras. Aktiviteten udføres en og en. De skal stå i kø og vente efter tur på hinanden. Da det er nogle drenge, der kan lide lidt ”action”, tænker vi, at dette er en god øvelse til at få brugt noget energi og sikre deres motivation.

Formålet med denne øvelse er:

·         At give proprioceptive stimuli til udvikling af motorisk kontrol, f.eks. når drengene hænger i torvet med armene eller lander ned på madrassen

·         At give lineære, vestibulære stimuli, når de svinger sig i torvet

·         At øge truncusekstension, f.eks. ved acceleration-deceleration, når de svinger sig frem og tilbage i torvet

·         At træne den bevægelsesmæssige modstand

4.      Afslutning – dybe taktile tryk med stick ball

Liggende på måtte på maven med strakte arme ud til siden samt strakte ben. Vi bruger en stick ball til at massere hele bagsiden af kroppen med dybe tryk.

Formålet med denne øvelse er:

·         At give dyb taktil information, som sikrer afgrænsning af kroppen

·         At dæmpe arousal (få dem til at slappe af ved at bearbejde og sammenordne sansestimuli fra træningen)


Alt i alt en god afslutning på vores 4-uger lange praktikforløb her på skolen i Trondheim. Vi vil ikke have været denne oplevelse foruden.

Hvis nogen af Jer overvejer at tage Jeres praktik i udlandet, kan vi klart anbefale Jer at springe ud i det. Det styrker ens bevidsthed om egen faglig formåen samt hvad der rører sig inden for faget, både i Danmark og i det land, man tager til.

Vi har oplevet, at vi er meget lig hinanden i Norge og Danmark, men stadig er der forskelligheder, hvorved vi kan lære meget af hinanden, f.eks. beskrevne områder som sanseintegration, CO-OP, tværfaglighed, betydningen af meningsfuldhed og motivation i aktiviteter, mestringsstrategier samt PETÖ-metoden. 

Hvis man er lidt skræmt af at skulle udføre sin praksis i udlandet, kan Norge varmt anbefales. Vores tale – og skriftsprog og vores kultur er meget lig hinanden, og det er derfor ikke en barriere.  En ting, vi har bidt mærke i er, at praktikstederne, som ønsker at tage udenlandske studerende i praksis hos dem, er meget engagerede i deres fag og meget interesserede i og nysgerrige efter at inddrage os i deres arbejde med den indstilling, at de også kan lære noget af os som studerende. Vi har oplevet, at alle har mødt os med stor interesse og imødekommenhed.

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar