søndag den 25. maj 2014

Highlights fra 3. uge på skolen


Tirsdag var der idrætsdag på skolen. Her deltog alle skolens elever og ansatte, både fra specialklassen og de alm. klasser. Vejret var med os, solskin og blå himmel. Idrætspladsen, atletikbanen, ligger med udsigt til bjergene, som vi nød at kigge på under pauserne.
Børnene deltog klassevis. Banen var delt op, hvor der på den ene halvdel var stafet, mens børnene frit kunne vælge mellem petanque, boccia, fodbold, frisbee og faldskærmslege på den anden halvddel.

Aktiviteterne blev tilrettelagt og håndteret af børnene selv, men med mulighed for støtte af en ansat ved behov.
Det var interessant at opleve hvor motiverede og engagerede alle børn var for at deltage i de forskellige aktiviteter. Børnene fik indbyrdes selv lov til at styre aktiviteterne.

Under et spil boccia kom nogle elever fra specialklasserne til, hvor de begyndte at spille med nogle elever fra de alm. klassetrin.  Det var fantastisk at se hvordan børnene trivedes med hinanden og hvor meget deltagelsen betød for eleverne med funktionsnedsættelser.
Onsdag havde vi studiedag, hvor vi, Louise og Rikke, tog på en lille formiddagstur ud til solsiden, som er en hyggeligt sted alla vores Nyhavn, hvor mange mødes på caféer og restauranter, som ligger med udsigt ud til den lille havn. Vi tog også et smut i et shoppingcenter, som ligger lige op af havnepromenaden. Eftermiddagen gik med at læse i solen ved Moholt Studentby, hvor vi bor. Da Lone, vores kære medstuderende, kom hjem, medbragte hun kager, som vi nød til en kop kaffe i solen.  Når vejret er varmt og solrigt i Norge prioriterer folk at nyde det, hvilket vi blev inspireret af J

 Torsdag stod på stafetløb for specialklasserne, som blev sponseret af mejeriet Tine (svarer til vores Arla). Børnene dystede mod hinanden klassevis. Vi deltog i fælles opvarmning, hvorefter vi adspurgt tændte op i grillen. Efter stafetten blev der hygget med at børnene kunne grille deres medbragte pølser og bøffer.

                                               
Vi har hver fredag i de seneste tre uger fulgt en specialklasse med nogle af de ældste børn i sløjd. Børnene skulle lave en blomsterkasse hver, som de færdiggjorde i dag. Vores opgave har været at støtte et barn hver i de delhandlinger, hvor de havde behov for det. Det har været kognitiv støtte ift. at hjælpe dem med at udføre delhandlingerne i logisk rækkefølge, følge en struktur og lærerens instrukser samt at organisere redskaber og omgivelser hensigtsmæssigt. Det indebar også fysisk guidning ift. at bruge redskaberne sikkerhedsmæssigt ansvarligt samt at hjælpe til at resultatet blev pænt, fx at skrue med boremaskine eller tegne på kasserne.  Det har været rigtigt givende for os at være med fra start til slut i børnenes proces med at lave blomsterkasserne, fordi vi har øvet os på at graduere/ tilpasse aktiviteten, så den blev mulig for børnene at deltage i. Kommunikationen har udfordret os, men vi har oplevet, hvor langt man kan komme med mimik og kropssprog.  Til slut i dag gav et af børnene udtryk for, at han gerne ville have os med i klassen i længere tid, fordi det er sidste gang at vi når at være med til sløjd. Han har også lavet det danske flag på sin blomsterkasse J  Alle kasserne er blevet udstillet på skolens gang. En dejlig afslutning på ugen.


 

    

1 kommentar: